تاثير قصه گويي بر رفتار و آينده كودكان

۶ بازديد

چرا بايد والدين براي كودكان فصه بگويند

 تاثير قصه گويي و فوايد قصه صوتي گويي بر تربيت كودك كمكي بزرگ به والدين است. كودك شما اختلالات رفتاري دارد كه شما بعد از امتحان كردن هزار و يك راه متاسفانه گاهي به تنبيه رو مي آوريد اما بهتر است دست نگاه داريد و با اصول و روشهاي درست تربيت كودك با قصه خواندن بيشتر آشنا شويد.

گاهي يك قصه مي تواند تاثيري بر زندگي و آينده ي كودك بگذارد كه ده ها آموزش از آن عاجز است....

 اختلال هاي رفتاري طبقه اي از رفتار كودك است. كودكاني كه رفتارشان به اين طبقه تعلق دارد از ميزان شرارت و شيطنتي كه ويژگي گروه سني آن هاست پا را فراتر مي گذارند. آن ها به طور جدي حقوق مسلم ديگران را زير پا مي گذارند و يا قوانين عمده اجتماعي را خدشه دار مي كنند. گاهي بسياري از كودكان از نظر هيجاني نيز با مشكل رو به رو مي شوند و در معرض افسرده شدن قرار مي گيرند. اختلالات هيجاني رفتاري به شرايطي اطلاق مي شود كه در آن پاسخ هاي هيجاني و رفتاري در مدرسه با هيجان هاي فرهنگي، سنتي، و قومي تفاوت داشته باشد؛ به طوري كه در عملكرد تحصيلي فرد، مراقبت از خود، روابط اجتماعي، سازگاري فردي، رفتار در كلاس و سازگاري در محيط كار نيز تأثير منفي داشته باشد. اغلب كودكان با اختلالات رفتاري احساسات منفي دارند و با ديگران بدرفتاري مي كنند. در بيشتر موارد، معلمان و هم كلاسي ها آن ها را طرد مي كنند، در نتيجه فرصت هاي آموزشي آنان كاهش مي يابد. به رغم مشكلات فراواني كه اين كودكان با آن مواجه اند، بيشتر آن ها تا سال ها پس از ورود به مدرسه شناسايي نمي شوند مگر اين كه اختلالات رفتاري و مشكلات تحصيلي آنان تشديد شود. 

بسياري از بزرگسالان تحمل رفتارهاي كودكان با اختلالات رفتاري را ندارند و به تنبيه آنان نيز متوسل مي شوند. اين كودكان در مقايسه با همسالان بهنجار خود در جنبه هاي مهم زندگي محدوديت دارند و در تعاملات اجتماعي با مشكلات جدي مواجه اند. ناتواني هاي اين كودكان از رفتارهاي آن ها ناشي مي شود. قصه درماني در سال هاي اخير به صورت يكي از فنون بازي درماني مطرح شده است. استفاده از قصه درماني به مثابه يك فن درماني فقط به درمان مشكلات روان شناختي كودكان منجر نمي شود. در قصه درماني فرض بر اين است كه تغيير در زبان و ادبيات قصه هاي زندگي فرصت هاي جديدي براي رفتار و روابط با ديگران ايجاد مي كند.

 

تاثير و فوايد قصه خواندن بركودكان 

كودكان از طريق داستان ها و افسانه ها با حقايق و تجربه هاي زندگي آشنا مي شوند. تأثيرپذيري از شخصيت هاي قصه، تقويت قدرت فهم و بيان، پرورش خلاقيت، آموزش زبان و افزايش گنجينه واژگان كودكان نيز از ديگر تأثيرهاي آموزشي و تربيتي داستان سرايي به شمار مي روند. در واقع داستان خلاقيت گسترده اي است كه با آن هر فردي مي تواند عقايد به ظاهر نامعقول را بازيابي و آن ها را جايگزين و استفاده سازنده از آن ها را مطرح كند.  

داستان سرايي به مثابه تدبيري مداخله اي براي آموزش مي تواند دانش آموزان را به كشف معناي منحصر به فرد بودن خود ترغيب كند و توانايي آن ها را براي برقراري ارتباط واقعي بين افكار و احساسات افزايش دهد. مهارت هاي كلامي مي تواند توانايي دانش آموزان را براي حل و فصل اختلاف بين فردي به صورت آرام و توأم با بحث و گفت و گو افزون سازد. بيان داستان و نيز گوش فرا دادن به آن دانش آموزان را به بهره گيري از تخيلاتشان تشويق مي كند. اين تخيل قوي مي تواند اعتماد به نفس و انگيزش شخصي را در دانش آموزان افزايش دهد، زيرا آنان خود را براي نيل به اميال و آرزوهايشان شايسته و توانا تصور مي كنند. 

تاثير قصه گويي بر درمان مشكلات رفتاري كودكان

 قصه ها مي تواند از نظر تربيت اجتماعي، عاطفي و اخلاقي در كودك نيز موثر واقع شوند

 قصه ها مي تواند از نظر تربيت اجتماعي، عاطفي و اخلاقي نيز موثر واقع شوند و بسياري از مقررات، هنجارهاي اجتماعي و دستورالعمل هاي زندگي را منتقل كنند. چگونگي روبرو شدن با مشكل ها، حل آن ها و بسياري از الگوهاي رفتاري در گروه ها و طبقه هاي مختلف اجتماعي و سني در داستان ها بيان مي شود. اگر والدين يا درمان گران قادر به فهم افكار سري كودك يا شناسايي احساس هاي پنهان او باشند، هر اندازه تفسيرهاي انجام شده نيز درست باشند، باز اين فرصت از كودك گرفته مي شود كه خود از طريق شنيدن پي در پي داستان و تفكر درباره آن به احساس رويارويي موفقيت آميز با مشكل خود دست يابد. به همين دليل است كه رويكردهاي داستاني به روان درماني تأكيد دارد و قصه ها در چگونگي رفتار و واقعيت هاي كودكان نقش موثري ايفا مي نمايد. قصه ها به كودكان راه حل هايي ارائه مي دهند كه غيرمنتظره و شگفت انگيز و در عين حال شدني و مثبت هستند. تلاش پژوهش گران و درمان گران منجر به استفاده از ادبيات و قصه و قصه درماني شده است.  

برخي از مسائل كودكان با مشكلات عاطفي و رفتاري از ضعف آگاهي و بهره نبردن از مهارت هاي اجتماعي، الگوي كلامي صحيح، رفتارهاي جامعه پسندانه، مهارت هاي ارتباطي و دوست يابي، مسئوليت پذيري، و غيره ناشي مي شود؛ پس آموزش اين مهارت ها به اين كودكان ممكن است تا حدودي از بروز اين مشكلات پيشگيري كند. درمان گران و روان شناسان كودك مي توانند جديت بيشتري براي استفاده از قصه در مداخله هاي درماني كودكان و نوجوانان نشان دهند و والدين و معلمان بهتر است استفاده گسترده تر از قصه هاي هدف دار را در برنامه هاي آموزشي و تربيتي كودكان بگنجانند به خصوص كه اين امر در سنت تربيتي فرهنگ ما جايگاه خاص خود را هم دارد.

در اين جا چند نمونه از راهبردهاي مهارت هاي اجتماعي را ذكر مي كنيم كه مربيان مي توانند براي آموزش آن ها از داستان استفاده كنند و براي اين كه كودك مطالب را بهتر درك كند از سوال هاي نيمه سازمان يافته نيز كمك بگيرند. اين راهبردها به كودكان پرخاش گر كمك مي كند تا تمايلات و رفتارهاي پرخاش گرانه خود را مهار كنند.

- پيوستن به فعاليت هاي ديگر

- ابراز خشم با لحن آرام

- ترك صحنه

- نپذيرفتن تقاضاهاي ديگران به شيوه اي مودبانه

- يادآوري سودمندي و مزاياي رفتار مناسب

- ناديده انگاشتن رفتار نامطلوب ديگران

- استفاده از جمله هاي تلفيقي

- هم دلي كردن

هزينه هاي درمان بازيگر قهوه تلخ تامين شد

براي گوش كردن به قصه هاي صوتي اينجا كليك كنيد

 

http://www.voolak.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.